پزشکی و سلامت

عرق کردن زیاد نشانه چیست؟ دلایلی که باید بدانید

تعریق باعث می شود که بدن خنک شود. بعد از ورزش، زمانی که عصبانی می شوید یا زمانی که هوا گرم است، بدن شما این کار را می کند تا از این طریق دما تنظیم شود. به طور میانگین یک فرد حدودا بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلی لیتر عرق می کند اما اگر بیش از این اندازه شود می تواند نشان دهنده یک مشکل باشد. در این نوشتار به شما می گوییم که عرق کردن زیاد نشانه چیست؟

هیپرهیدروز کانونی اولیه

یکی از دلایل تعریق بیش از حد می تواند هیپرهیدروز کانونی اولیه باشد که یک بیماری جدی و خطرناک نیست. کسانی که مبتلا به این اختلال هستند، دست ها، زیر بغل، پاها و صورت شان به میزان زیادی عرق می کند. دلیل بروز این عارضه هنوز مشخص نیست اما تصور می شود این مشکل در سیستم عصبی، به صورت ژنتیکی به افراد انتقال می یابد. این عارضه معمولا از دوران کودکی شروع می شود.

مشکلات تیروئید

تیروئید غده ای در گردن است که وظیفه آن تولید هورمون های تیروئیدی است. این هورمون ها برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری هستند. از جمله وظایف آن ها می توانیم به کنترل سطح انرژی، تنظیم دمای داخلی، متابولیسم، وزن و رشد پوست، مو و ناخن اشاره کنیم.

اگر فردی دچار پر کاری تیروئید شود ممکن است تعریق بیش از حد را تجربه کند. همچنین وقتی تیروئید کم کار می شود احتمال دارد که فرد اضافه وزن پیدا کند که این موضوع نیز باعث خواهد شد شخص بیشتر عرق کند.

دیابت

وقتی که سطح قند خون بدن کاهش می یابد، بدن آدرنالین بیشتری تولید می کند. این موضوع سبب می شود که فرد زیاد عرق کند. اگر دیابت دارید با کنترل آن می توانید تعریق بدن تان را نیز کنترل کنید. تغییر رژیم غذایی و ورزش می تواند سطح قند خون را تنظیم کند و از این رو تعریق نیز کمتر می شود. اگر دچار دیابت هستید ممکن است در مواقع زیر دچار تعریق بیش از اندازه شوید:

  • در زمان خواب
  • میل کردن بعضی از غذاها
  • پایین آمدن قند خون

تغییرات هورمونی

اگر می خواهید بدانید که عرق کردن زیاد نشانه چیست؟ می توانیم بگوییم که گاهی نوسانات و تغییرات در هورمون ها در دوران بارداری و  پیش از یائسگی از دلایل تعریق زیاد هستند. در بارداری دمای بدن افزایش می یابد و به همین خاطر تعریق نیز زیاد می شود. این مشکل پس از تولد نوزاد برطرف خواهد شد.

داروها

در برخی مواقع مصرف بعضی از داروها باعث تعریق بیش از حد می شود. برای مثال داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده‌ های انتخابی بازجذب سروتونین، ضد افسردگی‌ های سه حلقه‌ ای و داروهای مهارکننده‌ های کولین استراز که برای درمان زوال عقل استفاده می شوند، می توانند دلیل عرق کردن زیاد باشند. اگر فکر می کنید که داروهایی که می خورید علت بیش از اندازه عرق کردن شما هستند حتما با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

دیگر علت های تعریق بیش از اندازه

دیگر عواملی که علت زیاد عرق کردن هستند را در ادامه به شما خواهیم گفت.

  • استرس: افرادی که از استرس رنج می برند ممکن است دچار این مشکل شوند.
  • لنفوم: لنفوم یا سرطان غدد لنفاوی باعث می شود که فرد از تعریق شبانه رنج ببرد.
  • تب: هنگامی که بدن برای مبارزه با عوامل بیماری زا دمای خود را زیاد می کند، دچار تب می شوید و عرق می کنید.
  • بیماری های عفونی: این بیماری شامل سرماخوردگی، آنفولانزا، مالاریا، ایدز یا سل می شوند.
  • بیماری پارکینسون: اغلب این بیماران از تعریق زیاد به خصوص در شب رنج می برند.
  • اندوکاردیت: در این بیماری دریچه ‌های قلب یا پوشش داخلی عفونت می کند.
  • لوسمی: لوسمی که با عنوان سرطان خون شناخته می شود عوارضی همچون تعریق بیش از اندازه را در پی دارد.
  • سکته قلبی: یکی از علل عرق زیاد می تواند سکته قلبی باشد.
  • روماتیسم مفصلی: افرادی که دچار روماتیسم مفصلی هستند ممکن است که دچار این اختلال شوند.

کلام پایانی

اگر دچار تب همراه با عرق زیاد یا تعریق بی دلیل، ناگهانی و بیش از اندازه در روز یا شب شدید، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و از درمان های خودسرانه بپرهیزید. عواملی که معرفی کردیم به عنوان تعریق هیپرهیدروز ثانویه شناخته می شوند. آیا شما تاکنون دچار این مشکل شده اید؟ به نظر شما عرق کردن زیاد نشانه چیست؟ تجربیات تان را برای ما در قسمت کامنت تعریف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا